17
jan

SWEDMA hjälper dig att hitta värdet av en Deal

Deal, ett erbjudande – här och nu, fick sitt stora genombrott förra året. Nu har Deals-marknaden mognat och idag är inte Deals-taktiken exklusivt de traditionella Deals-leverantörerna. Vilket företag som helst kan använda sig utav affärstaktiken.

Tills idag har Deals primärt använts till den första delen av ett företags marknads- och försäljningsprocess, för att locka in en ny kund. Imorgon kommer Deals-taktiken att användas inom andra områden, såsom lanseringar, mässor, evenemang, mervärdestjänster och lojalitetsprogram eftersom marknadsavdelningen vet vem som köpte, vad som köptes, för hur mycket och vart det köptes.

Traditionella företag ser att här finns det nya affärsmöjligheter och arbetar strategiskt för att bli sitt egna mediehus och skapar sin egen Deals-kanal. Konkurrensen är stor och vinnaren är den som har de rätta relationerna (kunderna) i sin kanal. Vad har du för relationer som andra vill nå med bra Deals?

Själv checkar jag in på Mc Donalds enbart för att få ett billigare mål mat. Deras Deal får mig INTE att välja McDonalds framför någon annan, utan jag har redan valt McDonalds och finns det ett Deal – då tar jag det och jag har tjänat ett par kronor.

Kan det vara så att McDonalds har dynamiska Deals? När det finns för många Big Macs – då lägger de ut ett Deal för att få de sålda istället för att kasta de.

// Marie Andervin

Deals är en taktik som erbjuder köparen, konsumenten och medlemmen något just nu. Och vidgar vi våra affärsutvecklande vyer, kan detta appliceras på mycket mer än att rabattera för konsumentmarknaden.

Cirkeln sluts, från prospekt till kund

Äntligen ser vi lösningar som sluter cirkeln; från ett Deal/erbjudande – köpet – koppla transaktionsdata till kunddatabasen. Nu kan du kapitalisera på den nya kunden som nappade på ditt fantastiska erbjudande genom att du vem som köpte, vad som köptes, för hur mycket och vart det köptes.

Utbildning, What´s a Deal? den 2 februari.

Den 2 februari arrangerar SWEDMA heldagsutbildningen, What´s a Deal? Utbildningen tar utgångspunkt från affärsperspektivet och ska ge dig de nödvändiga kunskaperna för att arbeta fram ett beslutsunderlag för hur Deals adderar till er affär.

Utbildningen vänder sig till marknadschefer, social media managers, försäljningschefer både inom B2C och B2B som står i färd med att se över om Erbjudanden / Deals är en bra taktiskt sälj- och marknadsföringskanal för sitt företag. Mer information om utbildningen och anmälan finner du på SWEDMAs hemsida

Till sist!

Hur stärker ni er konkurrenskraft med Deals? Berätta gärna om dina erfarenheter av Deals i din verksamhet?