20
Mar

Media influencer – livsstil och en grund för nya digitala jobb

Visste du att ett av de mest välbetalda jobbet går till dem under 25 år?

I förra veckan var @Chrissykay, Christine Donaldson, i Stockholm på konferensen #rethink2015 och berättade om hennes digitala resa. Från att vara hängiven sin passion, musik och skidåkning, till att idag arbete och leva utifrån det.

”I have a passion and I love to talk about it”.

Christine har låtit passionen få styra hennes kreativitet och nyfikenheten till att förstå HUR hon kan nå sitt mål.

Utan att veta vad det skulle bidra med spelade hon in en musikvideo som publicerades på YouTube. Inom kort tid kunde hon se hur fler och fler gillade musikvideon och började följa henne. Fansen var inte längre de nära och kära på hemmaorten, de fanns nu över hela världen, ett community började växa – alla med det gemensamma intresset @Chrissykay’s musik.

Det ena ledde till det andra och nästa steg var att berätta mer om sig själv, om sin vardag och hur musiken kom till liv. Här valde hon att bland annat arbeta genom sin hemsida, Christine Donaldson. Community växte ännu mer och inte bara på YouTube utan även via hemsidan, Instagram och Facebook.

En tweet kan förändra allt.

Under denna resa fann Christine en tweet där Oakley sökte ambassadörer. Hon sökte ”jobbet” och utifrån hennes digitala närvaro i kombination med passionen för musik och skidåkning fick hon sitt första ambassadörsjobb, Social Influencer för Oakley.

Möjligheter utvecklas och med det yrkesrollen

Augusti 2014 startade hon bloggen The Gear Gal, där hon, bloggaren, berättar om äventyr, sport, hälsa, produkter samt olika spännande projekt. På bloggen visas tydligt vilka företag som hon arbetar med och är ambassadör för.

ÄR DU PÅ VÄG MOT DENNA NYA YRKESROLL?

Hör av dig till oss och/eller diskutera gärna i kommentarsfältet nedan kring att vara en Media Influencer. Vi är nyfikna på att veta mer!

För att det är genom denna nyfikenhet som vi kan utmana rådande strukturer för att hjälpa företag och digitala talanger att utveckla rätt digital kompetens för morgondagens utmaningar.

Web_fox_150pxVill du bli en Media Influencer?

Ta gärna en titt på kunskapsportalen Den Digitala Resan, här uppdateras kontinuerligt med ny kunskap inom området.

DIGITALA TALANGER

Det är ingen som vet vad för digital kompetens en verksamhet behöver om tre år. Den digitala utvecklingen, både teknik och användarbeteenden, går snabbt och det gäller att kontinuerligt utveckla medarbetarnas arbetsbeskrivningar, utmana traditionella anställningsformer och säkerställa rätt organisatoriska miljö för att lyckas.

Mer eller mindre varje dag läser vi om hur svårt ungdomar har att komma in på arbetsmarknaden och det är sant. Men samtidigt någon annanstans har det aldrig varit enklare att kombinera passion, kommunikation och arbete. Man kan tycka vad man vill om yrket, men att vara en Media Influencer är något extra. Ett extra som ger ungdomar jobb och företag lönsamhet. 

Marie Andervin